MINKE stichting

Opbrengst van Lions Request in 2011: € 21.000=

De Minke Stichting is in 2003, na het overlijden van de 23 jarige Minke Zijlstra door o.a. haar vriend Allard Froon uit Oud Zevenaar, opgericht. Door het verblijf van Minke en Allard bij een gastgezin in El Pital (Honduras) werden zij geconfronteerd met het harde bestaan van de inwoners van de Rio Cangrejal vallei. In deze tijd bouwden zij een band op met de plaatselijke bevolking, zij trokken zich het lot van deze mensen aan. Ook hielpen zij mee met diverse werkzaamheden als het herbeplanten van illegaal gekapt gebied en het geven van (computer) les. Maar Minke en Allard wilden meer doen, met name voor langere termijn. Zij besloten zich in te gaan zetten voor de inwoners van El Pital en haar omgeving. Het dorp El Pital heeft slechts 800 inwoners. Het dorp ligt midden in het geïsoleerde oerwoud aan de noordoost kust van Honduras en heeft een centrale functie voor de 14000 inwoners die in de omgeving wonen.

Tijdens de terugreis naar Nederland is Minke plotseling overleden. Allard heeft toen samen met vrienden en familie de Minke Stichting opgericht. De stichting zet zich in om fondsen te werven en educatieve projecten uit te voeren in het dorp El Pital. Zie ook website van de Minke Stichting.

Met behulp van onze steun worden nu vier projecten gerealiseerd.

Een nieuwe middelbare school: in het centrum van El Pital. De bestaande middelbare school telt slechts twee leerjaren. De nieuwe middelbare school zal zes leerjaren krijgen. De leerlingen kunnen straks kiezen uit een aantal vakgerichte studierichtingen zoals timmerman, akkerbouwer en elektricien. De school wordt uitgerust met zes lokalen, een computerlokaal, een praktijklokaal en natuurlijk toiletten.

Bibliotheek: Door de aanwezigheid van de basisschool en een nieuwe middelbare school kunnen steeds meer mensen in El Pital lezen en schrijven. Om lezen en schrijven te stimuleren wordt een klaslokaal van de bestaande middelbare school omgebouwd tot bibliotheek.

Gemeenschapscentrum: De inwoners van El Pital hebben op dit moment nog geen enkele accommodatie om gemeenschappelijke activiteiten te ontplooien. Daarom zal een deel van de bestaande middelbareschool omgebouwd worden tot gemeenschapscentrum met ‘n keukentje zodat het ook als kantine kan dienen voor de nieuwe middelbare school.

Een nieuwe schoolbus: De in 2003 gedoneerde tweedehands schoolbus brengt elke werkdag kinderen van en naar school. Door de slechte wegen en de leeftijd van de bus loont het sinds kort niet meer de bus te repareren. De onderhoudskosten zijn te hoog. Er moet worden gezocht naar een nieuwe schoolbus zodat alle kinderen naar school kunnen blijven gaan.