13/06/2024

Op zondag 9 juni 2024 is de tweede editie van de Liemers Tour Rally Lions-Edition verreden. Na een uiterst succesvolle eerste editie in 2023 heeft Lionsclub De Liemers dit jaar weer een succesvol evenement georganiseerd voor een (lokaal) goed doel. Het goede doel dit jaar is Stichting DoeDorp.  38 equipes hebben dit jaar deelgenomen aan dit mooie evenement.

Rond 09.00 uur op zondagochtend meldden de eerste deelnemers zich bij Landgoed Halsaf in Babberich, de start- en finishlocatie van de rally. De deelnemers en hun auto’s, die varieerden van moderne elektrische voertuigen tot echte Britse oldtimers en van kleine stadsautootjes tot rode Italiaanse sportwagens, werden welkom geheten op het parkeerterrein door enkele leden van de Lionsclub De Liemers. De deelnemers werden op startnummer naar hun parkeerplek gewezen en daarna konden zij zich melden op de binnenplaats van het Landgoed. Na ondertekening van de vrijwaring, een verplicht onderdeel bij rally’s, ontvingen zij een goodiebag gevuld met gesponsorde artikelen als een rallylineaal, pennen, wat eten en drinken voor onderweg en natuurlijk het rallyschild met startnummer voor op de auto. Tevens werd het rallyboek hen overhandigd.

Toen iedereen er was heeft de president van Lionsclub De Liemers de deelnemers officieel welkom geheten en hen kort iets verteld over onze Lionsclub en over het goede doel van dit jaar.

We rijden dit jaar voor stichting DoeDorp. Stichting DoeDorp organiseert jaarlijks een vakantieweek voor kinderen in de basisschoolleeftijd in de zomervakantie. In deze week kunnen de kinderen op een mooi gelegen terrein in Zevenaar hutten bouwen en creatieve activiteiten doen. Dit alles is oorspronkelijk bedoeld voor kinderen uit minima-gezinnen die niet op zomervakantie konden. Gedurende de jaren is DoeDorp een begrip in Zevenaar geworden voor alle kinderen die, tegen betaling als ouders het kunnen dragen of kosteloos als ouders dit niet kunnen, hun zomervakantie met een geweldige week kunnen afsluiten. Stichting DoeDorp draait volledig op vrijwilligers en giften en sponsoren en moet, op een kleine subsidie van de gemeente Zevenaar na, volledig in haar eigen financiën voorzien. Een lokaal doel welke Lionsclub De Liemers met plezier steunt!

Na het welkomstwoord van de president, kregen de deelnemers een korte uitleg over de rally door Rutger Kwant. Rutger is een bekende rally-organisator en heeft de rally professioneel uitgezet voor de sportklasserijders en de tourrijders.

Om precies 10.01 uur werd de eerste deelnemer gestart door de president van de Lionsclub, met tussenpozen van precies één minuut werd iedereen op weg gestuurd. Onder prachtige weersomstandigheden, zonnig en niet te warm, ving iedereen de route door de prachtige Achterhoek aan richting de lunchlocatie in Lievelde. Onderweg moest men opdrachten vervullen en langs de stempelpost, bemand door twee leden van Lionsclub De Liemers.

Tijdens de goed verzorgde lunch werden de eerste tussenstanden berekend door Rutger Kwant en zijn team. Na de afloop herhaalde de startprocedure zich. De equipes werden precies op tijd, met tussenpozen van weer één minuut weggestuurd voor het middaggedeelte van de rally. Deze route voer hen terug richting de Liemers. Op de terugweg kwamen de deelnemers langs de locatie waar stichting DoeDorp ieder jaar de vakantieweek organiseert, aan de oevers van natuurwater De Breuly. Hier stonden een groot aantal vrijwilligers van DoeDorp klaar bij de tweede bemande stempelpost van de rally. Na deze stempelpost was het nog maar een klein stukje naar Landgoed Halsaf.

Na binnenkomst van alle deelnemers stond er een uitgebreide bbq op het programma. Tijdens de bbq heeft het team van Rutger Kwant de einduitslagen berekend. Lionsclub De Liemers heeft nog een kleine veiling gehouden met gesponsorde veilingitems, waarvan de opbrengst ook ten goede is gekomen van Stichting DoeDorp. Tijdens de bbq en de veiling kon men tegen betaling verzoeknummers aanvragen aan bij dj Bram Eijmans, die het avondprogramma muzikaal heeft verzorgd.

Na deze veiling was de totale opbrengst en de einduitslag van de rally in de sport- en tourklasse bekend.
Rutger Kwant heeft de prijswinnaars bekend gemaakt en daarna heeft, als afsluiting van een geweldige dag, de president van de Lionsclub de opbrengst van de rally bekend gemaakt en een cheque overhandigd aan twee leden van Stichting DoeDorp. Op deze cheque stond het prachtige bedrag van €12,100,-!

We kijken terug op een fantastische dag, mede mogelijk gemaakt door alle sponsoren, deelnemers en leden van de Lionsclub!