06/12/2023

‘Onze enige doelstelling is mensen helpen’

Lionsclub de Liemers staat aan vooravond van jaarlijkse kerstviering

vr 1 dec.

LIEMERS - Lionsclub de Liemers een dure herenclub? Nee. Integendeel. Manuel ter Maat en Fred Melgers bewijzen in hoogst eigen persoon dat deze ‘bekakte’ perceptie totaal misplaatst is. ‘Dikdoenerij is ons vreemd. Ons enige doel is om mensen te helpen.’

Door Susan Wiendels

Fred is beheerder van dorpshuis Groessen, Manuel is senior mechanical engineer. Allebei Lions in hart en nieren, net als 1,4 miljoen andere mensen op de aardbol. Samen met 38 andere mannen vormen ze Lionsclub De Liemers, die lokale projecten en organisaties financieel ondersteunt of faciliteert. Vaak initiatieven met een goed maatschappelijk doel die overal net naast vallen. Elke twee weken komen ze bij elkaar in Café Huis den Dijk in Babberich, de iconische en pittoreske pleisterplaats van Walther en Anneke Boxtart. Een mens is daar mens, rijk of arm, iedereen voelt zich er thuis net zoals Vader Abraham ooit zong in ‘Het kleine café aan de haven’. Een podium, dat past bij de club. Fred Melgers: “Niks geen dikdoenerij, geen politieke of godsdienstige discussies. Vriendschap, saamhorigheid, participatie en humor staan voorop. We helpen elkaar én lokale initiatieven.” Manuel ter Maat benadrukt: “Deze avond bekostigen we zelf. Al onze acties en sponsorgelden gaan naar goede doelen, er blijft geen cent aan de strijkstok hangen.” Een kleine greep uit de ‘geluksvogels’ van dit jaar: de Minibieb, stichting eerste levensbehoeften Rijnwaarden, Schilderspoort, stichting Doedorp en de Liemerse landloop. Wie wil aansluiten in dit rijtje kan nog voor het einde van dit jaar een aanvraag indienen. Manuel ter Maat: “We hebben een Goede Doelencommissie. Deze commissie gaat beoordelen of aan de criteria wordt voldaan.” In totaal wordt er op jaarbasis zo’n 10.000 euro weggegeven. Geld dat onder meer wordt geïnitieerd met de jaarlijkse houtactie. Fred Melgers: “Ieder jaar krijgen we gratis gekapt hout van de gemeente Zevenaar. Op het erf van Bomers maken wij hier met kloofmachines haardhout van, dat we in het najaar verkopen. Met die opbrengst steunen we goed doelen in de gemeente Zevenaar.”
Daarnaast is er jaarlijks een Grote Club Actie, niet te verwarren met de grote Nederlandse loterij voor verenigingen. Eén grote activiteit, waarbij de opbrengst naar één goed doel gaat. Dit jaar was dat de Liemers Tourrally. De mannenclub mocht op zondagavond 25 juni na afloop van de toer een cheque ter waarde van maar liefst €22.750,-- overhandigen aan het bestuur van Stichting Gaandeweg, een organisatie die kinderen met kanker en hun familie en vakantie bieden. Een groot succes, dat smaakt naar meer. Fred Melgers: “Daarom organiseren we in 2024 weer een Liemers Tourrally.”
Maar eerst is er op 15 december de jaarlijkse feestelijke kerstavond voor minderbedeelden. Het Albertusgebouw in Didam is op deze avond vanaf 20.00 uur het stralende decor van kerstvreugde. Met passende muziek van Frans van Gorkum en een verloting. Mensen die graag gast willen zijn kunnen zich hiervoor opgeven bij Manuel ter Maat: email mtermaat65@kpnmail.nl of WhatsApp 06-18970277 of bij Jaap Vreeken: email jaap.vreeken@gmail.com of WhatsApp 06-22998813.